zoeken
knop: zoek
Home/

plaatje: Interview met Keith Leverton

Interview met Keith Leverton

plaatje: bulletDE UITVAART VAN HET JAAR

De uitvaart van het jaar is die van Lady Diana, de prinses van Wales. Keith Leverton, van de Londense firma Leverton & Sons vertelde Uitvaart over de complexiteit van het draaiboek.
In de nachtelijke uren van zaterdag 30 augustus op zondag 31 augustus 1997 werd in Parijs het nieuws wereldkundig gemaakt dat Prinses Diana bij een auto-ongeluk om het leven was gekomen. Zondagmorgen om half zeven kreeg Keith Leverton al een telefoontje van Buckingham Palace. Of zijn firma, Leverton & Sons, wilde assisteren bij de uitvaart van Lady Diana. Dat telefoontje markeerde het begin wat misschien wel de meest gedenkwaardige week zal zijn in de lange geschiedenis van deze uitvaartonderneming.

Leverton & Sons bestaat al sinds 1789, Keith Leverton is de zevende generatie. Samen met zijn broer Clive coordineerde hij de voorbereidingen. Na de dienst in Westminster Abbey reed hij in de lijkwagen met de chauffeur en een veiligheidsman van de Special Branche van de politie door Londen. De week na de uitvaart is Keith Leverton moe, maar tevreden.

Complex
``Het hele draaiboek was zeer complex. We zijn daarom zeer verheugd dat het allemaal perfect verlopen is. Want daar gaat het aan het einde van dag toch om. Elke uitvaart is uniek en allemaal moeten ze vlekkeloos verlopen, maar dat gold hier natuurlijk in het bijzonder. Het feit dat miljoenen toekeken, vergrootte de druk niet echt. Je bent natuurlijk wel wat zenuwachtig. Maar we hadden alles goed voorbereid. Een uitvaart van deze omvang en de complexiteit kan niet door een persoon geregeld worden. Onze eigen staf was volledig betrokken bij de voorbereidingen voor de uitvaart van prinses Diana. We hadden daarnaast nog 30 andere uitvaarten, die ook moesten gebeuren. Onze collega-ondernemers hebben ons uitstekend geholpen met mensen, auto`s en dergelijke. Op zo`n moment werken we voortreffelijk samen.

Zes dagen
We wisten wat ons te doen stond en dat hebben we gedaan. Er kan van alles fout gaan, maar we hebben alle mogelijke voorzorgsmaatregelen getroffen. Voor vrijwel elk onderdeel hadden we een noodscenario. Maar dat was gelukkig niet nodig. Onze betrokkenheid ging veel verder dan alleen het leveren van de auto`s. Onze rol was veel meer omvattend dan dat. We hebben na het eerste telefoontje zes dagen non-stop gewerkt. Ik kan natuurlijk geen details bekend maken. Zoals elke uitvaart is alles vertrouwelijk, en bij deze uitvaart geldt dat nog meer, dat zult u begrijpen."


Dit artikel verschijnt in het oktobernummer van De Uitvaart, onafhankelijk vakblad voor het uitvaartwezen.

Redactie Uitvaart:
e-mail: info@jasperenklaar.nl
Postbus 15026
3501 BA Utrecht

Tel: (030) 272 02 51, Fax (030) 272 37 82